Чи потрібна Україні кліматична освіта?

розміщено в: Всі новини | 0

Очевидно, що наші діти будуть жити в зовсім іншому світі. Чи готові вони до нових викликів, зокрема до тих, які  будуть пов’язані з наслідками зміни клімату? Адже це соціальні, економічні та екологічні зміни.

Що таке «Кліматична освіта», чи потрібно її впроваджувати в Україні і, якщо так, то у якому форматі?

Про це  ми поговоримо з Катериною Мірошніченко, одною із організаторок форуму «Кліматична освіта 2016», Надією Артем’євою, координаторкою програми Climate Forum East II, в рамках якої відбувається захід, а також з заступницею директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти  Міністерства освіти і науки України, Наталією Бєсковою та Ігорем Ковтуном, учителем з 20-річним досвідом.

 Катерина Мірошніченко, виконавчий директор ГО «Світ Освіт», організаторка форуму

Катерина Мірошніченко, ГО Світ Освіт

«Світ Освіт» – це молода організація. Нашою метою є впровадження інноваційної, безперервної, інтегрованої та інклюзивної екологічної освіти.

Ми хочемо, аби вчителям було цікаво викладати теми зміни клімату, щоб екологічна освіта була сучасною, інтерактивною, щоб вчителі могли займатися з дітьми не тільки в класі, а й в парках, на вулицях міста, щоб вони разом з учнями дивилися на зорі, на те, як ростуть рослинки. Щоб екологічна освіта виходила за межі школи.

Від форуму «Кліматична освіта 2016» ми очікуємо, що він стане, в першу чергу, майданчиком для спілкування між освітянами та представниками громадських організацій. Що учасники побачать ті проекти, які вже відбувалися і надихнуться на створення нових, інтерактивних, які пов’язані з кліматичною освітою.

На форумі буде презентовано посібник екологічних ігор з тематики зміни клімату «Граючи, змінимо світ». Протягом року ми отримуватимемо звіти від учасників про те, як саме вони використовували посібник, які ігри їм сподобалися більше а які менше. Можливо, цей посібник надихне їх на створення своїх власних наробок. Через рік ми зможемо це побачити.

Освітній процес – це здобуття нових знань, нових компетенцій, навичок і, звичайно, враховуючи той факт, що зміна  клімату є одним з найбільших викликів людства сьогодні, ми маємо готувати сучасне і майбутнє покоління до вирішення цієї проблеми. До того, щоб наше природокористування було розумним, сталим, і щоб наш світогляд змінювався до більшого розуміння людини, яка живе в гармонії з природою.

Ми мріємо про те, що програми Міністерства  будуть наскрізно містити теми зміни клімату, адаптації та сталого розвитку.

Від громадських організацій ми очікуємо, що вони зможуть напряму контактувати зі школами і підтримувати їх. Влаштовувати разом екологічні свята, тижні сталої енергії, європейські тижні мобільності: заходи, під час яких школи зможуть долучитися  до загальної місцевої громади. Щоб вчителі батьки і діти об’єднувалися і разом створювали проекти, робили свята на екологічну тематику, змінювали приміщення школи, думали, як краще поводитися з відходами в школі. Це також може збільшити залучення батьків до шкільного життя.

Надія Артем’єва, координаторка проекту Climate Forum East II в Україні

Надія Артем’єва, координаторка проекту Climate Forum East II

Форум «Кліматична освіта 2016» проходитиме в рамках проекту Climate Forum East II за фінансової підтримки Європейського Союзу, Австрійської Агенції з Розвитку та Австрійського Червоного Хреста.

Climate Forum East II – це другий етап міжнародного проекту. Перша частина проекту була  націлена на загальне поширення інформації про зміну клімату і адаптацію та була розрахована на широку цільову аудиторію. На другому етапі, який, власне, реалізовується зараз, ми вже сконцентрувалися на практичних заходах з адаптації. Унікальність проекту в тому, що, по суті, в Україні систематично, з ґрунтовним підходом, по адаптації ніхто нічого не робив.

Ми працюємо з громадами,  аналізуємо ситуацію: оцінюємо які є ризики, пов’язані зі зміною клімату і, відповідно, розробляємо плани дій з адаптації громад. Також ми допомагаємо реалізовувати практичні проекти з адаптації до зміни клімату на рівні місцевих громад, підтримуємо активності, які спрямовані на те, щоб зменшити негативний вплив змін клімату.

Ми розуміємо, що, якщо навіть завтра всі підприємства, які використовують викопне паливо, перестануть працювати, і не буде видобуто ні одного кілограму  вугілля та не буде спалено жодного кубометру газу, все одно нашій планеті нанесена дуже сильна шкода. І для того, щоб відновитися, їй потрібен певний час. Так чи інакше, нам доведеться жити з наслідками зміни клімату, які є вже зараз. Звісно, що велика  глобальна ціль проекту –  зупинити зміну  клімату, або, принаймні, залишити її  на такому рівні, як зараз і не допустити відповідного збільшення температури.

На жаль, ситуація така, що деякі зміни клімату в один момент зупинити неможливо і людству треба думати, як з цим жити далі. Тому великим компонентом нашого проекту є освітні ініціативи для дітей та молоді. Зокрема й чудовий проект «Граючи, змінимо світ», який ми реалізовуємо з ГО «Світ Освіт» та «Зелена хвиля».

Отже, проект Climate Forum East II робить такі важливі речі, як практичні плани з адаптації шляхом роботи з місцевими громадами та сприяє створенню навчальних матеріалів для дітей та молоді.

Наталія Бєскова, заступниця директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України

Наталія Бєскова, Міністерство освіти України

Зміна клімату є однією з найбільших загроз людству. Україна взяла на себе зобов’язання з захисту кліматичної системи. Зокрема, ст.6.а Рамкової Конвенції ООН зі змініи клімату визначає, що Україна бере на себе зобов’язання стосовно розроблення і здійснення програм просвіти та інформування громадськості з проблеми зміни клімату та її наслідків.

Зрозуміло, що шкільна освіта є ключовою компонентою інформування громадськості із зазначеного питання, адже навчальні заклади є найбільш великою та добре організованою аудиторією.

Зараз інформацію про зміни клімату та енергозбереження учні в Україні здобувають переважно на уроках географії, фізики, природознавства, екології та біології. Міністерством схвалено курс за вибором «Уроки для сталого розвитку».

 

Наша держава знаходиться серед першої двадцятки країн світу, які найбільше викидають парникових газів в атмосферу, тож існує потреба більше висвітлювати тему зміни клімату та енергозбереження у навчальних програмах. Ці теми можуть бути легко інтегровані в усі предмети природничого циклу і не тільки.

Ми розраховуємо на підтримку громадських організацій. Вони можуть допомогти зі створенням методичних посібників  для вчителів та учнів, а також розробити  методичні рекомендації щодо впровадження питань енергозбереження та зміни клімату в навчальний та виховний процеси. Важливою також є підготовка вчителів з означеної тематики.

Ігор Ковтун,  учитель з 20-річним досвідом у галузі екологічної освіти, викладає курс «Я і Енергія» у Березівському навчально-реабілітаційному центрі для дітей з вадами слуху

Ковтун Ігор, учитель в Березівському НРЦ

Діти, з якими ми працюємо у нашому центрі, мають проблеми із сприйняттям інформації через проблеми зі слухом. Теми, які містять наукову термінологію, викликають у них складнощі з засвоєнням знань. Але завдяки адаптивним інструментам корекційної освіти (мова жестів, візуалізація матеріалу, спрощення понять і термінів, тощо) у дітей пробуджується інтерес до багатьох питань, пов’язаних зі зміною клімату.

Учням нашого НРЦ подобаються заняття, на яких розглядаються питання,  пов’язані зі змінами клімату. Особливу увагу викликають яскраві факти, практичні поради, ігрові завдання.

 

За 2  роки викладання  курсу «Я і Енергія» діти стали уважнішими до питань економії ресурсів, звертають увагу на інформаційні стікери «Вимкни мене», «Виключайте воду». У них з’являються запитання, які стосуються питань зміни погоди, обміління річок тощо.

Цей курс був розроблений в рамках Міжнародного проекту SPARE (шкільний проект з раціонального використання ресурсів та енергії), який працює в Україні з 2003 року. У нашому НРЦ  він викладається  з 2014 року як факультатив. Заняття  проводяться у 8, 9, 10 і 11 класах (0,5 годин на тиждень). Крім того, деякі нюанси розглядаються на уроках біології, хімії і фізики. Також  вагомою складовою цього процесу є виховна робота: позакласні та позаурочні заняття. Цікавим резервом є уроки української мови і літератури: диктанти екологічного спрямування, літературні твори, загадки. А також уроки математики – розв’язування задач у яких використовуються статистичні дані, розрахунки кліматичних змін, рахунки комунальних служб, тощо.

Питаннями екологічної освіти я займаюсь близько 20 років. Ще працюючи вихователем я розробив і  провів низку екологічних занять і проектів: «Екологічний моніторинг приміщень Березівської спецшколи», інтелектуальні ігри екологічного спрямування (брейн-ринг, вікторини), «Березівка – лелечий край» (вивчення популяції білого лелеки). Після переходу на посаду вчителя більше 15 років постійно викладаю екологію, а з 2014 року курс «Я і енергія».

Я сподіваюся, що Форум “Кліматична освіта” сприятиме вихованню екологічно свідомої особистості, відповідального та дбайливого громадянина, який розуміє, що глобальна кліматична катастрофа – небезпека для власної родини, України і планети Земля.

Автор: Ольга Лаврик