3 історії успіху кліматичних освітніх проектів

розміщено в: Всі новини | 0

10-12 серпня в Києві вперше відбувся Форум “Кліматична освіта”, який був присвячений темам зміни клімату в освіті. Багато хто каже, що це дуже важко і майже неможливо впроваджувати проекти з теми зміни клімату та енергозбереження в школі, але практика приводить інші приклади. Про успішні приклади реалізації освітніх проектів в Україні ми поговорили з учасниками Форуму: Мар’яною Бондар, Максимом Сорокою та Наталією Бербер.

Мар’яна Бондар викладає екологію та енергозбереження у Львівській спеціалізованій школі “Надія” з поглибленим вивченням предметів еколого-правового профілю.

13256498_1731044837113442_1297877462902327337_n (1)

В умовах анексії та військового стану ми побачили наскільки Україна є енергозалежною. Тож, кліматична освіта – це запорука нашої енергонезалежності.

 Кліматична освіта  –  запорука нашої енергонезалежності.

Кліматична освіта – це комплекс знань про світ та природу та про зміну клімату, яка відбувається. Це певний досвід і знання, які можуть отримати учні: про те, що нас оточує і про що ми маємо дбати. Така освіта призводить до того, що ми стаємо мудрішими: це знання, яке дає нам сьогодні рецепт того, як треба діяти завтра. Тому це, безперечно, дуже потрібно.

На жаль, не на всіх рівнях ця тема лобіюється, не всюди вона підтримується. Наприклад, матеріально-технічна база могла б бути кращою. Ті підручні речі, з яких ми намагаємося робити вітрячки, або сонячні батареї – їх недостатньо. Хотілося, щоб було більше підручників та посібників. Особисто мені нема на що жалітися: ми, як школа екологічного профілю, маємо достатньо годин і ресурсів, але, коли спілкуєшся з колегами, то розумієш, що не у всіх це є.

12138473_1056116897740667_2684763637306522316_o (1)

Останній проект, який реалізовувався в нашій школі, мав назву «Збережи енергію» і проходив за сприяння Ґете інституту. В рамках цього проекту було обрано 4 школи з України і ми потрапили у цю четвірку. Кожна школа організовувала свій проектний тиждень, але, якщо чесно, то в нас він тривав цілий місяць, бо залучити всіх дітей зі школи за тиждень дуже важко. В нашій школі проект називався «Лови день –лови енергію» (нім. Fangen Sie den Tag – fangen Energie). Це були дуже цікаві інтерактивні дні, протягом яких була створена ініціативна група дітей 7-го класу.

Ми проводили шкільні енергетичні квести, діти працювали журналістами на вулицях нашого району, робили листівки та наклейки і поширювали їх в своїх будинках та в школі. Також діти робили дослідження про те, скільки жителів району, в якому розташована наша школа, їздять на роботу велосипедом, скільки людей замінили лампи, хто вимикає комп’ютер, поки ним не користується. Потім ми мали представлення результатів дослідження в сесійній залі міської ради, де частина доповідей була дитяча. А коли це роблять діти – це високий результат.

14022280_867540353389739_839363634069519603_n

 

Ці рецепти енергозбереження – це те, що створила наша енергетична група. Це ті прості речі, про які діти приходять і розповідають своїм батькам. Завдяки дням сталої енергії в 2014 році в нашій школі було встановлено сонячний колектор, який успішно функціонує й досі. Весь моніторинг за ним ведуть учні: кожного семестру клас, який відповідальний за це, змінюється. Діти мають протягом дня вимірювати температуру води і доповідати на чергових нарадах про те, скільки ми використовуємо води. Коли ініціатива виходить від самих дітей, коли вони радісно говорять про наші здобутки – це дуже приємно!

 

Форум «Кліматична освіта» – це зустріч людей, які думають однаково. Це вчителі і активісти, які відкриті до нового і приїхали вчитися. Правду кажуть, що найкращий той вчитель, в якому учень не помер. То ми тут усі учні: ми всі готові вчитися! Особисто для мене такі заходи – це потужний заряд енергії. Нещодавно у Львові був EdCamp, який зарядив мене енергією на півроку, а тепер у мене є Форум «Кліматична Освіта», тож, до січня я протримаюсь 🙂

Сорока Максим, Национальный экологический центр Украины, г. Днепр

IMG_7163

Изменения климата не так очевидны, как некоторые другие вещи и мы их можем просто не заметить. На самом деле мы их и не замечаем. Например, мы можем сначала не понять, почему в колодце исчезла вода или сельское хозяйство не дает ту продукцию, которая  нужна, почему нам стало некомфортно жить. Климатическое образование ускоряет процесс осознания проблемы изменения климата, делает скрытое явным и указывает людям на то, чего им ожидать в будущем.

Природа выживает в любом случае: «Климат меняется – меняется все». Вопрос в том, что нас не устраивают новые условия жизни. Поэтому мы должны заранее понять  и начать адаптироваться уже сегодня. Вот почему климатическое образование так важно именно сейчас. Мы, в НЕЦУ помогаем людям от 5 до 105 лет адаптироваться, готовим их к тому, что нас может ожидать и показываем то скрытое и к чему это может привести, а также предлагаем им сделать выбор. Если Вы хотите, чтоб наша жизнь оставалась такой же комфортной, чтобы страна развивалась – значит нужно действовать уже сегодня.

Климатическое образование – это не про климат, это про стереотипы нашего поведения и наше взаимодействие с природой!

Про наши привычки, про то как мы должны их изменить, чтобы жить дальше не просто в гармонии с природой, а чтоб вообще существовать как вид. Это зеркало, которое мы ставим перед собой, чтобы  увидеть, что нужно менять уже сегодня. Это и образование в интересах устойчивого развития  и экологическое образование, и техническое, и энергетическое и психическое – это комплекс, инструкция к действию – простая и понятная, которая объясняет что может быть и что каждый может сделать, чтобы изменить мир к лучшему.

Люди, которые хотят и верят –  реализовывают несмотря ни на что.

К сожалению, 80 % времени уходит на то, чтобы объяснить человеку почему это важно и только  20% непосредственно уходит  на климатическое образование. В Украине не хватает единой государственной программы климатического образования и единого виденья. Можно с помощью внутренних ресурсов и внешних доноров или стартапов реализовывать образовательные проекты, которые направлены на борьбу с изменением климата, чем я собственно и занимаюсь.

Есть много интересных проектов, но хотел бы сосредоточиться на одном. Этому проекту немного больше 2-х лет, называется он «Рецепт енергонезависимости» или “Дуля энергокорпорациям”. Это очень простой проект, он расчитан на жителей сельской местности и состоит в том, что людям предлагают переход на альтернативное топливо из растительных отходов, которые у них есть, с помощью простых эко-девайсов. Все это организовано в рамках веселых ивентов для детей, молодежи и взрослых и каждый может сделать такие девайсы в домашних условиях и стать энергонезависимым. На данный момент наша компания объединяет 7 еко-хакеров и инженеров в Украине, которые разработали простые конструкции ручных прессов  или адаптировали известные конструкции. Их можно легко сделать – их стоимость от 100 до 500 грн. Если у тебя есть растительные отходы, то ты можешь вечером, смотря любимый фильм, брикетировать топливо, накопленное в летне-осенний период, чтобы зимой чувствовать себя комфортно и не сжигать ископаемое топливо. За эти 2 года число последователей, которых я лично знаю, – более 20 семей. Это семьи, которые постоянно так делают по всей Украине – запасаются топливом. Лично мои теща с тестем половину Декабря топили брикетами, которые сделали в домашних условиях за 2 месяца.

13658941_1278761368814631_7775033123891150555_n

Плюс параллельно в рамках ивентов мы рассказываем про изменения климата – открытые площадки, фестивали, научные пикники. Школьный проект находится  в стадии разработки. К нам присоединилась школьная молодежь – они будут сами проводить такие мероприятия, но об этом рано говорить, поскольку это только только планируется.

Такие мероприятия, как Форум “Кліматична освіта” помогают нам уверовать в то, что есть люди, которые готовы, несмотря ни на что, заниматься таким благим делом. Это самый важный мотивационный момент для работников сферы образования. Другой важный момент – это обмен опытом и мнениями. Здесь очень много мнений прозвучало. А чем больше мнений – тем больше дискуссий, а чем глубже  дискуссия – тем больше шансов, что мы найдем правильное решение проблемы изменения климата.

Лично у меня большие надежды. Я очень рад видеть много педагогов формального и неформального образования и я верю в лучшее.

Наталія Бербер, методист науково-методичного відділу українського дитячого центру «Молода гвардія», м. Одеса

IMG_8085 (1)

Кліматична освіта – це систематизація знань про навколишнє середовище та клімат. Сучасна молодь недостатньо поінформована про екологічні проблеми сьогодення – тому нам, педагогам, кліматична освіта потрібна для того, аби займатися просвітницькою діяльністю.

На жаль, майбутні педагоги, які навчаються у ВУЗі, не отримують достатньо інформації про це. Можливо на факультеті біології ще якось висвітлюється питання зміни клімату та на інших факультетах про це не говорять.

Ми в нашому центрі займаємось екологічним вихованням вже досить давно. Щорічно в таборі проходять екологічні зміни, які називаються «До кришталевих джерел». Під час таких змін діти залучаються до різних заходів, які спрямовані на формування екологічної культури. Протягом кожної тематичної зміни ми виділяємо декілька днів, коли діти беруть участь у різних заходах – у проектній діяльності та різноманітних конкурсах екологічного спрямування, ми запрошуємо експертів, які працюють в екологічних центрах, установах та організаціях. По темі біології чорного моря ми запрошуємо представників, які мають наукову ступінь, і вони проводять дітям інтерактивні лекції. Діти регулярно відвідують ботанічний сад та зоологічний музей, ми проводимо прес-конференції з біологами та екологами Одеської області, аби діти зрозуміли, які проблеми існують та шукали шляхи їх вирішення. Протягом зміни діти проводять акції, у нас в таборі діє тимчасове дитяче об’єднання «Волонтер», яке залучає дітей до активностей. Наприклад, зараз ми збираємо кришечки від пластикових пляшок на протези для воїнів АТО. Також діти збирають батарейки, долучаються до прибирання пляжу, виготовляють екологічні листівки, які ми потім друкуємо і вони мають змогу їх комусь подарувати. Накопичуючи знання та досвід в нашому центрі, діти мають змогу поширювати його далі  в своєму навчальному закладі.

Ми намагаємося організовувати всі наші заходи таким чином, аби діти шукали конкретні шляхи вирішення проблеми та отримували практичний досвід.

Форум «Кліматична Освіта» – це величезний потік інформації. Особисто я дізналась, яка велика кількість організацій екологічного спрямування є в Україні і з якими можна співпрацювати, познайомилася з величезною кількістю цікавих людей, які згодні приїхати до нас і поділитись досвідом та ідеями – це величезна перспектива та широке поле для майбутньої спільної діяльності!

 

Автор: Ольга Лаврик

Читайте також Чи потрібна Україні кліматична освіта? та Про зміну клімату через ігри