ЕкоЯ, або як реалізувати шкільний екологічний проект

розміщено в: Всі новини | 0

Кліматичні проекти в школі – це цікаво, пізнавально та актуально!

Про те, як реалізувати цікавий шкільний проект на тему зміни клімату та залучити до нього учнів різних вікових категорій нам розповіла Тамара Газда, учасниця програми SPARE Energy Hub, заступниця директора з виховної роботи, вчителька української мови та літератури а також німецької мови Хмельницької школи № 13.

тамара

Світ Освіт: Пані Тамаро, чому Ви обрали тему зміни клімату для реалізації шкільного проекту, чому вона зацікавила Вас?

Тамара Газда: Розпочалося все з особистого досвіду: у власній криниці зникла вода. Я почала розвідку і задумалася про важливість екологічної освіти та виховання, прийшла до висновку, що ми багато говоримо, мало робимо, а результат маємо ще менший. Тоді і прийшла ідея втілити практичний проект в школі, який був би цікавий усім.

Світ Освіт: Поширений стереотип, що питання зміни клімату мають розглядатися виключно під час вивчення природничих наук – географії, фізики тощо. Ви – вчитель української мови та літератури, розкажіть, будь ласка, як Вам вдається інтегрувати тему зміни клімату у Ваші навчальні предмети?

Тамара Газда: Екологічна грамотність – це така компетенція, яка потрібна кожній людині і навчати цьому можна на кожному уроці. Якщо чесно, на початку було трохи страшно: здавалося, що це неможливо – інтегрувати тему зміни клімату в мій предмет, здавалось, що це дуже віддалені поняття. Але коли починаєш заглиблюватися, то розумієш, що в кожного предмета безмежні можливості. Якщо ми говоримо про українську мову і літературу, та й взагалі увесь гуманітарний цикл, то ми знаємо, що маємо навчити дітей бачити проблему, вміти про неї говорити та шукати шляхи її вирішення.

Світ Освіт: Поділіться, чим саме Ви займаєтесь з учнями під час таких уроків?

Тамара Газда: Це нестандартний урок – обов’язково має бути руханка та групова робота. Вчитель дає покрокову інструкцію, але ні в якому разі не готові рішення – він тільки до них підводить. Наприклад, коли ми імітували з дітьми на уроках мови кліматичні переговори, які відбувалися в Парижі, я звичайно націлювала кожну групу, але діти самі дійшли до висновку, що якщо ми не навчимося домовлятися та не зрозуміємо важливість проблеми зміни клімату, то в нас немає майбутнього. Все це ми робили в рамках предмету у розділі розвитку зв’язного мовлення. Там є завдання – навчити учнів вести дискусію, оволодіти навичками ораторського мистецтва. Це були учні 10-11 класів і їм було цікаво. Доречі, екологічна складова прописана в змісті і зазвичай ми дуже багато говоримо про красу природи, але питання зміни клімату обговорюємо нечасто.

Світ Освіт: Розкажіть, будь ласка, про Ваш проект #ЕкоЯ

Тамара Газда: Це загальношкільний екологічний проект.  #ЕкоЯ – тому, що кожен починає з себе, кожен розглядає свої можливості та свій внесок у вирішення проблеми зміни клімату і що він або вона може зробити, аби запобігти цій зміні. А ще Екоя – це таке дерево під яким нам усім буде затишно, якщо воно пустить коріння. Унікальність проекту в тому, що ми йдемо від дитини до родини – діти вчать батьків і це дуже дієво. Старше покоління  виросло з розумінням, що ресурсів вистачить ще надовго, тож навіщо їх берегти. А коли дитина приходить додому і дає батькам знання – це дуже цікаво.

Проект інтерактивний, в ньому немає жодних готових рішень. Кожен клас отримує дорожню карту проекту на місяць відповідно до своєї вікової категорії. У нас було яскраве відкриття –  кожен клас отримав окреме завдання в кульках на кожен день: наприклад, знайдіть де в школі втрачається енергія. Дітям цікаво працювати над такими завданнями і вони кожного місяця різні. В нас працює квест “Куди зникає енергія”, проходить вікторина “Битва енергій”, а також в нашій школі з’явилась ініціативна група старшокласників – “Жити в стилі еко”. Тепер вони проводять “Битву енергій” для 7, 8 та 9 класів, а спочатку це робила я.  Кожен клас формує свою команду знатоків по типу брейн-рингу. Перший тур – відновлювані та невідновлювані джерела енергії, другий тур – енергозбереження і  третій – чорний ящик. Команди формуються з усіх, хто бажає, всі інші – глядачі та вболівальники.

Світ Освіт: Які Ваші плани на майбутнє?

Тамара Газда: У нас амбітні плани – ми хочемо почати сортувати сміття в школі і вже знайшли однодумців в місті, ми плануємо розповсюдити цю ініціативу по всіх школах Хмельницького. Другий амбітний план –  з групою однодумців ми плануємо домогтися від міської ради, щоб кошти, які кожна школа зекономить за електроенергію та воду поверталися на рахунок навчального закладу і йшли на енергозбереження. І третій наш план – це соціальна реклама, яку ми хочемо запустити на телебаченні та білбордах по місту. Девіз нашого проекту – “Думай глобально – дій локально”, тобто думаємо про всю планету, а діємо тут і зараз. Проект триває тільки 3 місяці, але за цей час наша школа кардинально змінилась. Проект #ЕкоЯ  дає можливість знаходити однодумців, виходити за межі навчального закладу і  співпрацювати. Діти завжди нагадують, що треба вимкнути світло після уроку і так само поводять себе вдома. Цей проект змінює нашу психологію він дійсно працює а результати ми бачимо вже сьогодні!

Автор: Ольга Лаврик

Читайте також: 3 історії успіху кліматичних освітніх проектів